Blog Single

دستورالعمل های بهداشت دهان در منزل

دستورالعمل های بهداشت دهان در منزل

Rate this item
(1 Vote)

اصولاً تمیز کردن دهان ودندان از بدو تولد و خصوصاً بعد رویش اولین دندان وی باید آغاز شود.
در ذیل به صورت جداگانه دستورالعمل مربوط به سنین مختلف را با هم مرور می نماییم.

- تولد تا یکسالگی :

در  این سن لازم است که کودک با استفاده از یک دست در آغوش گرفته شود و با استفاده از دست دیگر در حالتی که یک گاز تمیز دور انگشتان پیچیده شده است دهان و دندانهای وی را تمیز کرد و لثه های وی را ماساژ داد. 

- 1 تا 3 سالگی کودک :

در  این رده سنی باید از مسواک مناسب برای تمیز کردن دندان های کودک استفاده کرد. چون هنوز کودک توان تف کردن را به میزان کافی ندارد و در صورت استفاده از خمیر دندان فلورایده میزان آن باید بسیاراندک باشد. بسیاری از کودکان در این دوره سنی تمایل دارند که خودشان مسواک بزنند اما باید توجه شود که کودک به هیچ عنوان مهارت کافی برای این کار را ندارد و بعد از مسواک زدن توسط خودش باید حتماً تمیز کردن تکمیلی توسط والدین انجام شود. در حین مسواک زدن بسیارمهم است که والدین در موقعیتی قرارگیرند که تسلط کافی در مسواک زدن و کنترل سر کودک را داشته باشند. 

- 2 تا 6 سال 

در این مرحله سنی هم مسئولیت اصلی فرایند بهداشت دهان کودک کما کان با والدین وی می باشد. طی این مرحله اغلب کودکان مهارت کافی برای خارج ریختن آب دهان پیدا می کنند در نتیجه می توان از مقادیر اندک خمیر دندان فلورایده برای آن ها استفاده کرد. همچنین در این مرحله سنی تماس بین دندانهای عقب اغلب بسته است و نیاز به نخ کشیدن بین دندانها وجود دارد. در این مرحله سنی هم برای والدین کنترل سرکودک حین مسواک زدن ضروری است و باید در موقعیتی قراربگیرند که بتوانند طی پروسه تمیز کردن دهان کودک تسلط کافی بردهان وی و توانایی ساپورت سروی را داشته باشند. 

 

-     6 تا 12 سالگی :

در اوایل این دوره والدین باید نقش ناظر فعال را برای اقدامات بهداشت دهان کودک ایفا کنند و در سال های پایانی این دوران است که کودک توانایی انجام مستقل و باکیفیت اقدامات بهداشت دهانی را کسب می کند. همچنین به دلیل افزایش مهارت کودک توانایی استفاده از دهان شویه های فلوراید نیز از این رده سنی وجود دارد. استفاده از مسواک مناسب ،خمیر دندان فلورایده دار، نخ دندان و در صورت لزوم دهانشویه های فلورایده دار در این دوره مورد توجه قرارگیرد. 

 

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.