Blog Single

زمان اولین مراجعه به دندانپزشک

زمان اولین مراجعه به دندانپزشک

Rate this item
(1 Vote)

اولین معاینه ساختارهای دهان ودندان کودک باید از حدود 6 ماهگی که اولین دندانهای شیری وی در دهان ظاهر می شود صورت بگیرد. بهتر است این معاینه اولیه حداکثر تا 1 سالگی انجام شود. هدف از این جلسه معاینه و بررسی سختار دهان وفک و صورت کودک، ارائه توصیه ای مربوط به پیشگیری از پوسیدگی ، توصیه هایی  در مورد طریقه تمیز کردن دهان کودک و ایجاد عادت انجام بهداشت دهان موثر ارائه راهنمایی در مورد دندان هایی که قراراست به زودی رویش یابند و توصیه هایی در مورد لزوم برقراری عادت تغذیه ای غیر پوسیدگی زا برای کودک می باشند. در این جلسه والدین با وظایف خود جهت برقراری بهداشت دهان مناسب و تغذیه صحیح کودک جهت پیشگیری از پوسیدگی آشنا می شوند. 

 

حضور والدین در اتاق کار دندانپزشک آری یا خیر؟

به طور کلی حضور والدین در هنگام کادر دندانپزشکی در کنارکودک معمولاً در مواردی که کودک بسیار کم سن می باشد ( کمتر از 3 سال) یا در مواردی که کودک دچار معلولیت یا مشکل خاص جسمی یا ذهنی می باشد می تواند کمک کننده باشد. در غیر از این 2 مورد حضور والدین در کنار کودک نه تنهاممکن است سود اضافه نداشته باشد بلکه ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم .

- معمولاً والدین اصرار به بودن در کنار کودک می کنند که خودشان درگیر استرس و اضطراب شدیدی هستند این اضطراب به طور مستقیم به کودک انتقال یافته و موجب ایجاد مشکلات رفتاری حین دندانپزشکی در کودک می شود. حتی طرز نگاه کردن والدین به کودک می تواند به طور غیر مستقیم موجب القای اضطراب به کودک و ایجاد مشکلات بعدی شود. 

- برخی اوقات حضور والدین در اتاق موجب می شودکه آن ها به صورت مکرر در خواست های دندانپزشک از کودک را برای وی تکرار کنند و به این طریق موجب به هم خوردن تمرکز کودک شوند و از طرف دیگر مانع برقراری ارتباط مناسب بین کودک با دندانپزشکش شوند. 

 

- گاهی اوقات کودکان در حضور والدینشان نقش قربانی را ایفا می کنند و برای جلب توجه آن ها واکنش های شدیدی را به نمایش می گذارند و این قضیه می تواند موجب کاهش همکاری آنها حین درمان های دندانپزشکی شود. در مجموع به هیج وجه قانون کلی در مورد حضور والدین در اتاق کار وجود ندارد و این قضیه در مورد هر بیمار با توجه به شرایط خاص وی باید ارزیابی گردد. 

 

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.